VisitÆrø
Kø ved Ærøfærgen 2020

Årsberetning 2020

Her finder du årsberetningen 2020 fra Ærø Turist & Erhverv. Du kan bl.a. læse om en kæmpe fremgang i antal overnatninger, om et øget kendskab til Ærø og om de mange projekter og kompetenceudviklingsforløb, vi er en del af.

Mand på bro og skib ved Søby Værft
Den Gamle Købmandsgaard

Sådan gik det erhvervslivet i 2020 trods Covid19-restriktioner

2020 var præget af Covid19-restriktionerne, men til trods har Ærøs erhvervsliv klaret sig nogenlunde og i flere tilfælde med øget omsætning. Bryllupsturismen har dog været særligt udfordret, da udenlandske gæster ikke har måtte rejse ind i Danmark gennem flere perioder i 2020. 

Ærøs håndværkere, dagligvarebutikker og ejendomsmæglere har haft et rigtig godt år med øget omsætning. Turismesektoren tabte omsætning efter nedlukningen af samfundet i marts, men indhentede og/eller øgede omsætningen hen over sommeren (set i forhold til 2019).

Vinteren var igen præget af nedlukninger, men samlet set er året 2020 gået godt for Ærøs turisme - særligt sammenlignet med fx landets storbyer, der både har været og fortsat er hårdt trængt. 

Landbruget har igen i 2020 klaret sig fint og det samme har den maritime sektor. Den maritime sektor har også været præget af Covid19-nedlukninger og nogle virksomheder har måtte udskyde handler og omsætning til 2021, som så til gengæld bliver mere travl end ellers. 

Erhvervslivet 2020 på Ærø i tal

  • Huspriserne steg mere end 25% på Ærø i 2020. Det gør Ærø til den kommune, hvor priserne er steget mest det seneste år.
  • 53 nye virksomheder kom der til på Ærø i løbet af 2020. Det er en fremgang på 10% i forhold til 2019 og langt mere end landsgennemsnittet på 0,5 %. 
Den Gamle Isenkram

Covid19-initiativer fra Ærø Turist & Erhverv

For at hjælpe Ærøs erhvervsliv bedst muligt igennem Covid19-krisen igangsatte Ærø Turist & Erhverv nedenstående initiativer:

  • Vi oprettede siden Køb lokalt-digitalt som skulle gøre det nemmere for kunderne at handle digitalt med den ærøske detailhandel. Vi markedsførte siden via sociale medier og indkøbte klistermærker til detailhandlen, der understøttede budskabet om at handle lokalt.
  • Vi oprettede desuden en fællesskabsgruppe på Facebook, hvor lokale virksomheder kan dele tilbud, åbningstider mm., som et forsøg på at skabe en kanal kunde og butik imellem.
  • Vi kørte den trykte kampagne "Del dit Ærø med dem du elsker" i slutningen af foråret for at give øboerne en bevidsthed om, hvor meget de selv kunne gøre for at få gang i Ærø igen. Kampagnen kørte i Ærø Ugeavis fra april til september.
  • Vi udvidede vores populære spiseseddel til også at indeholde ikke-medlemmer samt være tilgængelig hele året. Normalt udarbejder vi kun listen i perioden september-maj.
  • Vi udsendte ugentligt vores medlemsnyhedsbrev med information og vejledning til hjælpepakker m.m. og svarede på mange spørgsmål i de perioder, hvor søgningen til hjælpepakkerne var på sit højeste.
På cykel i Ærøskøbing

Kendskabet til Ærø er blevet markant større i 2020

Via vores markedsføring har vi formået at øge kendskabet til Ærø markant i løbet af 2020. Det resulterede fx i, at VisitÆrø-hjemmesiderne i 2020 havde næstflest interaktioner på Fyn kun overgået af Odense.

Herunder kan du læse nøgletal for kommunikation og markedsføring af Ærø som feriedestination i 2020.

Facebook: VisitÆrø

  • Annonceringsforbrug: 113.600 kr.
  • 812.000 unikke personer så vores annoncer
  • 3.768.000 visninger af forskellige annoncer
  • 2000+ nye følgere

    VisitÆrø-hjemmesider

    • 334.000 unikke besøgende
    • 501.000 interaktioner
    • 1.812.229 sidevisninger

    Instagram: VisitÆrø

    • 20.400 profilbesøg
    • 657.500 unikke personer så vores opslag
    • 1.700.000 visninger af forskellige opslag
    • Næsten 1000 nye følgere
    Vestærø fra oven (drone)

    Videoen der hittede mest på Facebook i 2020

    Projekter og kompetenceforløb vi arbejdede med i 2020

    Nøgletal for turismen på Ærø

    Der offentliggøres flere tal årligt om Ærø, men de fleste er meget usikre.

    Antal færgepassagerer, biler mv. og antal lystsejlere er mere sikre tal, og det er dem følgende resultater er baseret på:

    • Ca. 320.000 turister besøgte Ærø i 2020. Det er en fremgang på over 25% i forhold til 2019. 
    • Vores havne havde ca. 37.000 anløb i 2020. Det er en fremgang på 9% i forhold til 2019.
    • Turister og lystsejlere overnattede sammenlagt 757.995 nætter på Ærø i 2020 (estimat). Det er en stigning på næsten 31 % i forhold til 2019.

    Se flere nøgletal for turismen på Ærø

    Marstal Lystbådehavn - bro 10

    Bro 10 i Marstal var fyldt hele sommeren 2020