VisitÆrø
Vester Mølle i Søby

Kendskabet til Ærø steg markant i 2020

5/3/2021

Ærø Turist & Erhvervs digitale medier taler et tydeligt sprog; Danmark har fået (mere) øje på Ærø i løbet af 2020.

Via markedsføring har Ærø Turist & Erhverv øget kendskabet til Ærø markant i løbet af 2020.

Det resulterede bl.a. i, at VisitÆrø-hjemmesiderne i 2020 havde næstflest interaktioner blandt de fynske turist-hjemmesider kun overgået af VisitOdense.

Hurtigt ude under en pandemi

Allerede i slutningen af april var Ærø Turist & Erhverv ude på de sociale medier med Kom til Ærø-kampagnen, der udfyldte et vakuum hos den danske befolkning, som på det tidspunkt havde været tynget af COVID19 i lidt over en måned. Turist- og erhvervsdirektør, Chris Hammeken, fortæller:

Vi kom ret hurtigt frem til den konklusion, at danskernes sommerferie skulle holdes i Danmark det år. Derfor valgte vi at søsætte en kampagne relativt tidligt i processen, som tydeligvis gav danskerne noget, de havde brug for på det tidspunkt. Et lys forude måske.

Med skønne Ærø-billeder i en humoristisk kontekst talte kampagnen direkte ind i danskernes rejselyst og positionerede Ærø som en dansk feriedestination, der nemt kunne indfri de mange sydlandske feriedrømme, danskerne havde for sommeren.

Danskerne responderede flot på kampagnen, der på få dage nåede ud til mere end 80.000 personer.
 

Kulissen (Kom til Ærø-kampagne)

Billedet blev brugt som i en annonce på Facebook med indledningen "Skulle du have været på selfie-tur i USA? Kom til Ærø..."

Flotte besøgstal og mange nye følgere

I løbet af 2020 valgte lidt mere end 3000 personer at følge VisitÆrø på de sociale medier. Det er en stigning på lidt over 50 % i forhold til 2019. 

Derudover valgte mere end 330.000 personer at lægge vejen forbi VisitÆrø-hjemmesiderne i 2020, og de lavede 1.8 mio. sidevisninger. Til sammenligning lavede 150.000 personer 800.000 sidevisninger i 2019. 

Østergade i Ærøskøbing
Julemarked i Ærøskøbing

Danskerne er vilde med det billedskønne Ærø 

Publikummet på Ærø Turist & Erhvervs hjemmesider og sociale medier er som udgangspunkt primært dansk, men foreningen kunne alligevel tydeligt mærke danskernes stigende interesse i 2020. På hjemmesiderne kom fx 85,6 % af de besøgende fra Danmark i 2020 mod 68,2 % i 2019. 

Generelt er danskerne særligt vilde med stemningsfulde og smukke billeder fra Ærø. Billederne herover var to af de store ”stemmeslugere” i 2020. Det var dog især sommervideoer fra Ærø, danskerne var helt vilde med.

Vestærø fra oven (drone)

Videoen der hittede mest på Facebook i 2020

Nøgletal

Herunder kan du se nøgletal for Ærø Turist & Erhvervs markedsføring af Ærø som feriedestination i 2020.

Facebook: VisitÆrø

  • 812.000 unikke personer så annoncer
  • 3.768.000 visninger af annoncer
  • 2000 nye følgere

Instagram: VisitÆrø

  • 20.400 profilbesøg
  • 657.500 unikke personer så opslag
  • 1.700.000 visninger af opslag
  • Næsten 1200 nye følgere

      VisitÆrø-hjemmesider

      • 334.000 unikke besøgende
      • 501.000 interaktioner
      • 1.812.229 sidevisninger

      Yderligere oplysninger og spørgsmål

      Kommunikationskonsulent Lea Storm, telefon 61 62 68 04

      Turist- og erhvervsdirektør Chris Hammeken, telefon 41 27 72 94