Marstal Søfartsmuseum på Ærø

Kendskabet til og interessen for Ærø steg betragteligt i 2023

18.1.2024
Foto: Maria Fynsk Norup

En analyse af Ærø Turist & Erhvervs hjemmesidestatistik og annoncering på sociale medier viser, at kendskabet til og interessen for Ærø som feriedestination er steget betragteligt i 2023, og faktisk er VisitÆrø-hjemmesiderne de 3. mest brugte på Fyn. 

Vi fik mere for pengene på sociale medier i 2023

Hos Ærø Turist & Erhverv kører vi annoncering på sociale medier med to formål; at øge kendskabet til Ærø som feriedestination (rækkevidde) og at lede publikum ind på vores VisitÆrø-hjemmesider.

Vores primære mål er hvert år at øge rækkevidden og antal eksponeringer for vores kampagner, dvs. hvor mange gange publikum har set vores kampagner, og det er vi i den grad lykkedes med i 2023.

Rækkevidde
2022: 740 tusind
2023: 2.6 mio.

Forskel: 251 % stigning

Eksponeringer
2022: 2.9 mio.
2023: 5 mio.

Forskel: 73 % stigning

Gennemsnitlig frekvens*
2022: 3,35
2023: 1,95

Brugt beløb
2022: Cirka 78.000 kr.
2023: Cirka 73.000 kr.

*Det antal gange en unik bruger har set Ærø Turist & Erhvervs annoncer

  1. Sommerkampagne: 6.496 unikke klik på link
  2. Jul på Ærø-kampagne
  3. St. Bededagskampagne
  4. Påskekampagne
  5. Julegavekampagne: 2.609 unikke klik på link

2023-formlen er godkendt

Kampagnerne i 2023 formåede at opnå en større rækkevidde og engagement blandt målgruppen samtidig med at være mere omkostningseffektive.

Den lavere gennemsnitlige frekvens tyder på, at kampagnerne nåede en bredere og mere varieret målgruppe i 2023 sammenlignet med 2022.

At ovenstående resultater kan opnås med et lavere brugt beløb i 2023 viser, at vores kampagner har været mere omkostningseffektive i 2023, og at vi dermed har fået væsentligt mere ud af vores annoncekroner i 2023.

Hos Ærø Turist & Erhverv er vi selvfølgelig bevidste om hvad det er for ændringer i vores indhold og opsætning, som gør forskellen fra 2022 til 2023, men det bliver lidt teknisk at forklare her. I forhold til 2024 kører vi videre efter samme formel som i 2023 og skruer på endda flere knapper. ​

Julemarked i Ærøskøbing
Foto: Bjørg Dalheim
Ærø Bryggeri på Ærø
Foto: Marcel Lesch

VisitÆrø-hjemmesiderne er nr. 3 på Fyn

Derudover er tallene for VisitÆrø-hjemmesiderne også steget i 2023 sammenlignet med 2022.

Her måler VisitDenmark månedligt antal sessions, dvs. hvor mange interaktioner brugerne laver på de respektive sites, og her ligger VisitÆrø med sine næsten 262.000 sessions nr. 3 på Fyn - kun overgået af VisitOdense og VisitFyn.

Til sammenligning havde VisitÆrøs hjemmesider 244.000 sessions i 2022, hvor vi lå på en (også flot) 4. plads på Fyn.

I 2023 havde VisitÆrø-hjemmesiderne i alt 1.2 mio. sidevisninger.

Det fik I ud af vores hjemmesidebesøg

I 2023 havde aktør-produkter på VisitÆrø-hjemmesiderne i alt 748.000 visninger, og vi sendte brugerne videre til jeres hjemmesider hele 74.000 gange.

      Yderligere oplysninger

      Har du spørgsmål til resultaterne for 2023 er du velkommen til at kontakte kommunikationskonsulent Lea Storm.

      Julegaveshopping på Ærø
      Foto: Freja Kock Christlieb
      Restauranter på Ærø
      Foto: Marcel Lesch